Een code zero is zeker niet alleen interessant voor de wedstrijd zeiler. Moderne jachten worden steeds vaker ontworpen met non-overlap voorzeilen en een relatief groot grootzeil. Hierdoor kom je zeker bij licht weer vaak wat power te kort op ruime, halve windje en hogere koersen. Een code zero kan hiervoor een perfecte oplossing zijn en gemakkelijk handelbaar naast het bestaande voorzeil.
Een code zero heeft doorgaans een volledig radiale snit en wordt meestal uit een speciaal code zero laminaat vervaardigd. Een doek wat heel licht en flexibel is maar weinig rekt. Voor cruising doeleinden wordt ook wel eens een zwaarder spinnaker (nylon) doek gebruikt. Ook heel licht maar het rekt wat meer waardoor de prestatie op hogere koersen minder goed is dan met een code zero laminaat. Een nylon variant is wel interessant qua prijs.

Een code zero wordt vrijwel altijd op een speciale furler gevoerd. Dit zijn doorgaans platte trommels met een eindeloze lijn. Deze wordt dan op het boegbeslag bevestigd of nog beter op een boegsprietje. Er is de keuze voor een anti-torsie lijn in het voorlijk waarmee het zeil bottom-up kan worden gerold of een zogenaamd cable-less voorlijk waarbij een top-down furler wordt gebruikt. Wij adviseren u graag.
Aangezien de voorlijkspanning van een code zero aanzienlijk moet zijn, dien je altijd eerst te controleren of het boegbeslag dan wel boegspriet voldoende stevig zijn om een code zero te voeren.
